sâmbătă, 26 martie 2011

Basel









Basel. Sau cetatea moderna. Un oras superb, simplu, vechi de cand lumea in care civilizatia impecabila se impleteste cu pasii istoriei si locul unde portile orasului stau marturie independentei Elvetiei ca si tara.

Inca de la primul pas in spatiul elvetian parca toate se schimba. Ajunsi in gara am descoperit o gara imensa, deosebit de bine administrata impartitata foarte bine si CLAR in 3 parti: Aripa elevetiana unde veneau si plecau trenurile interne elvetiene, partea germana pentru tremurile internationale spre/din Germania si desigur aripa franceza de unde plecau si veneau trenurile internationale franceze. Desigur, oras pe granita cu Franta si extrem de aproape de Germania... se respecta cu astfel de chestii. Si de la gara doi pasi pana la hostelul unde ne-am cazat. Trebuie mentionat ca vizita in Basel a fost in 31 decembrie-1 ianuarie-2 ianuarie (2010 evident). 40 de franci in noaptea de revelion de persoana la un hostel. Parea un pret bun insa evident, romani fiind ne gandeam ca de banii acestia si conditile vor fi la fel de...precare. Trebuie de asemenea mentionat ca in mod normal in Elvetia la un hotel in noaptea de revelion o noapte/persoana nu gaseai sub 200/300...500 de franci. Deci comparativ cu cei 40. Va dati seama. Am zis ca asta e, "sa speram ca avem cearsafuri curate"... Eh dragi mosului si cand am ajuns in hostel star trek. In romania sunt 100% sigur ca sunt MUUULTE hoteluri de 4 stele care nu au dotarile, curatenia si bunul simt pe care l-am gasit acolo.

Pentru Full Size Click Pe Ele



A fost primul soc in Elvetia si a fost doar inceputul. 




A urmat o plimbare luuunga si frumoasa pe strazile rupte din filmele cu cavaleri si printese in balcoane. Strazi inguste, pavate, uitate parca de vreme, fantani la tot pasul. Catedrale. De poveste. Inca un lucru genial a fost cand am mers la receptia hostelului sa ne cazam tipul ne completeaza doua "tichete" de transport gratuit cu mijloacele de transport in comun in tot orasul. Deci da, ne-am plimbat "moca" prin Basel pentru ca ei incurajeaza turismul si nu stau in 2 euro biletul. In Basel, fiind partea germana a Elvetiei se vorbeste limba germana. Insa nu va speriati DELOC. 

Din cate tari am fost pana acum si mai ales din cati straini(din diferite tari) mi-a fost dat sa cunosc, niciunde(si la nici unul) nu am vazut oameni mai poligloti ca si in Elvetia. Cu un simt al cunoasteri incredibil. NU EXISTA ELVETIAN (a se citi 90% din elevetieni) sa nu vorbeasca fluent Germana, Franceza, Engleza. Si pe langa asta foarte foarte multi vorbitori de italiana, spaniola, turca, rusa, etc. Deci e de poveste. Inclusiv femeia de serviciu de la hostel vorbea cu Madalina in franceza si cu mine in engleza. Chiar si doamna de la catedrala care rupea bilete pentru urcatul in turn (care avea o varsta respectabila, cel putin  60 de ani) vorbea fluent engleza franceza si germana. Deci da. Inca un soc. E placut sa mergi intr-o tara in care bunul simt e la el acasa. Si vorba aceea. Ei nu sunt in UE, deci nu ar trebui sa se simta deloc obligati sa invete engleza sau ceva. Insa dorinta de a cunoaste este foarte prezenta in  cultura lor, nevoia de a sti si de a fi divers, complex, complet.


Trecand mai departe un alt punct forte al Elevetiei este igiena. Un oras mai curat si mai intretinut ca si Baselul nu prea am vazut. Poate Sibiu. Insa desigur ceea ce am vazut acolo depaseste orice idee despre igiena si curateniei. Cele mai uimitoare chestii au fost capacul WC care se igienizeaza si dezinfecteaza singur si WC-ul public "cabina de lift" cum imi place mie sa-i spun. Adica o "latrina"(WC public) total automata in care intri daca introduci 2 euro. Se deschid usile ca la un lift iar inauntru au un WC curat lacrima, lavoar , oglinzi de jur imprejur, hartie igienica, sapun , iti pune chiar si muzica. 

 Pentru Full Size Click Pe Ele.







Este, daca vreti, next level in ceea ce privesc toaletele ecologice. Insa nu pute pe o raza de 2 km in jurul lor. Iar cand iesi din ele usile se inchid automat si timp de 30 de secunde WC-ul este inchis iar inauntru se poate auzi cum se igienizeaza absolut totul De asemenea automat. Deci. Star Trek e minciuna. 
Referitor la preturi ce pot spune? este mai scump decat Franta (chiar si decat Parisul) iar un franc elvetian este cam 1,2 euro (chiar mai putin). Si ca veni vorba de valuta, cand am ajuns in gara din Basel am mers automat la un schimb valutar si am ramas din nou foarte socat de "ecusonul" angajatului pe care erau trecute steagurile urmatoarelor tari : Marea Britanie, Franta, Germania, Slovenia, Suedia, Danemarca, Rusia, Turcia, Italia, Norvegia, Olanda. (si probabil mai erau dar astea le tin minte). LASER FRATE!!! Deci ca si preturi, foarte piperate insa si serviciile sunt pe masura. 

Ca si magazine.. gasesti absolut orice iti poti dorii. Ca si brand-uri ma refer. Insa de asemenea sunt destul de scumpe. Si ma gandesc ca fiind Basel oricum nu e CEL mai scump. Prin Berna poate e chiar mai scump. Dar oricum, repet... totul e pe masura serviciilor oferite. 

Oamenii? Pai dupa doua saptamani intre xenofobii de francezi, intre sociopatii si antisocialii de francezi, in Elvetia m-am simtit ca in rai. Insa nu doar aceasta antiteza si contrast m-a facut sa ma simt bine din punct de vedere social ci realitatea in sine. Sunt niste oameni foarte deschisi si foarte calzi, care ii simti ca sunt dornici de a cunoaste, de a te ajuta, de a te invata, de a vorbi cu tine, de a te cunoaste. Sunt foarte destepti, cu gust (nu am vazut pitipoance sau cocalari, nici macar UNUL). Sunt culti si aristocrati. Sunt altfel. Sa fiu elvetian, si sa traiesc in asemenea tara disciplinata, frumoasa si primitoare, nici eu nu mi-as dori sa fiu identificat cu UE. Un tarc plin de tot si de toate. 

In zilele petrecute in Basel am avut ocazia sa vizitez mai multe muzee unul mai spectaculos decat celalat. In toate am avut voie sa fac poze cu exceptia unuia. Cel care m-a impresionat cel mai tare. Muzeul de Papusi. Cel mai mare din Europa, cel mai divers si exceptional. Daca ajungeti in Basel NEAPARAT sa mergeti acolo. Este incredibil ce au acolo. Colectii impresionate de figurine, ursuleti de plus, jucarii, jocuri. E de poveste. De asemenea (poate si pentru ca nu am mai fost niciodata intr-unul) m-a impresionat foarte tare muzeul evreesc unde "gazda" muzeului ( mic de altfel) o doamna foarte eleganta ne-a insotit in expeditia prin acest muzeu. Ea insasi fiind evreica, ne-a impartasit o multime de informatii in timp ce noi ne benoclam la exponatele muzeului. Ne-a povestit depsre traditii, obiceiuri, ritualuri, sarabatori. Tot ce a putut sa ne impartaseasca in cele 90 de minute petrecute acolo ne-a impartasit. Ce mi-a placut a fost ca intrarea era gratuita iar la plecare cine dorea putea sa lase intr-o cutie cat considera ca merita acest muzeu. Noi am lasat 7 franci. Insa poate daca eram mai avut lasam chiar si 20 pentru ca merita. 
Basel este un oras pe cat de vechi ca si aspect pe atat de modern ca si organizare, societate, oameni, cultura si idei. Este un oras in care ai putea sta linistit si ai fi impacta cu tine. Un oras scaldat in culorile cladirilor spectaculos pictate, un oras cu oameni de milioane, un oras foarte frumos. Un oras...Complet.


Mai jos va las "cateva" poze. "Calatorie Placuta"




Pentru Full Size Click Pe Ele

















Pentru Full Size Click Pe Ele






Primaria (12 poze)







Pentru Full Size Click Pe Ele









 Catedrala(15 poze)




Pentru Full Size Click Pe Ele












Basel vazut din turnul Catedralei












Pentru Full Size Click Pe Ele
Poarta principala a Burgului
(4 poze)



















Teatrul de Papusi (exterior 3 poze)



Biserica mea preferata. Ce m-a cucerit este faptul ca inauntru canta muzica bisericeasca, dar nu in stilul romanesc, ci foarte spirituala, cantata de o filarmonica, cu tenori si soprane. Superb. (6 poze)






Pentru Full Size Click Pe Ele





Pentru Full Size Click Pe Ele


Muzeul de Istorie. Este gazduit de una din cele mai vechi si mari catedrale din Europa.














Pentru Full Size Click Pe Ele







Muzeul de arhitectura si arta moderna



Pentru Full Size Click Pe Ele



Muzeul Evreesc

 








Pentru Full Size Click Pe Ele










LA CIRC






(Povestea spectacolului nu am prea inteleso ca vorbeau in germana dar a fost foarte fain.)

 Cititi Si Despre






  PARIS









Strasbourg











Berna







 

Niciun comentariu: